naar verhaaloverzicht
25 maart 2024

Yannic duikt in de wereld van reborn poppen en taxidermie: "Ik ben geen sensatiezoeker"

Zijn eerste documentaire Alles heeft zijn tijd is nog maar net af, of de volgende is alweer in de maak. Yannic Nierkens, student Moving Image, duikt voor zijn afstudeeronderzoek in de wereld van reborn poppen en taxidermie. “Beide gaan over een illusie van leven creëren.”

 

“Voordat ik begon met het maken van documentaires, zat ik altijd veel in mijn hoofd”, vertelt Yannic. “Ik verslond boeken over filosofie en kon soms echt verdrinken in mijn eigen gedachten. Tijdens het filmen van Alles heeft zijn tijd, dat over Twentse tradities gaat, merkte ik dat ik het juist heel leuk vind om een connectie te maken met de mensen om mij heen. Het was goed om uit mijn eigen bubbel te stappen en gesprekken aan te gaan met de oudere generatie die vasthoudt aan tradities. Blijkbaar kan ik goed met ze opschieten.”

Filosofische blik


Yannic is 21 jaar en zit in zijn laatste jaar van de opleiding Moving Image, aan AKI ArtEZ Academie voor Art & Design in Enschede. Voor zijn afstudeerproject duikt hij in twee onderwerpen: reborn poppen en taxidermie. In een notendop: reborn poppen zijn babypoppen die zo waarheidsgetrouw zijn gemaakt, dat ze lijken te leven. Taxidermie houdt het prepareren en opzetten van dode dieren in. Hoe Yannic naar deze twee onderwerpen kijkt? “Met een beetje een filosofische blik”, zegt hij. “Ik zie er veel overlap in. Het gaat beide over een illusie van leven creëren.”

Vanaf het tweede jaar van Moving Image heb ik het documentaire maken helemaal omarmd"

Zijn liefde voor het maken van documentaires ontdekte Yannic tijdens zijn studie Moving Image. ‘Iets doen’ met video was altijd al het plan, hij wist alleen nog niet precies op welke manier. “De opleiding heeft mij erg geholpen met het vinden van de juiste richting.” In het eerste jaar is het volgens hem vooral veel oriënteren, korte opdrachten maken en experimenteren met verschillende media. “Vanaf het tweede jaar worden de opdrachten groter en de gedachtes erachter wat dieper”, vertelt Yannic. Waar hij in het begin vooral veel humor in zijn opdrachten verwerkte, veranderde dat later naar absurditeit en vervreemding. “Dat laatste werd een beetje mijn thema. In het tweede jaar begon ik met het maken van een docu voor de klas van regisseur en documentairemaker Wim van der Aar: Geen Gordijnen. En dat beviel me zó goed, dat ik het documentaire maken nu helemaal heb omarmd.”

Yannic dook onder andere in de wereld van reborn poppen

Sensatiezoeker

Voor zijn afstudeerdocumentaire over reborn poppen en taxidermie zit Yannic op het moment van schrijven van dit verhaal nog in de oriëntatiefase en bezoekt hij vooral veel musea en mensen die kennis hebben van de onderwerpen. “Kunstenaars, biologen, reborners en natuurlijk verzamelaars; ik heb ze allemaal ontmoet. Vergelijk ik het met de research die ik deed voor Alles heeft zijn tijd, dan merk ik dat mensen nu een stuk voorzichtiger zijn. Je moet goed je intentie duidelijk maken. Mijn doel is om een dieper beeld te geven van reborn poppen en taxidermie, zonder dat ik overkom als een sensatiezoeker. Want zo worden deze onderwerpen wel vaak neergezet, terwijl veel verzamelaars van bijvoorbeeld reborn poppen het gewoon mooi vinden zonder dat ze er per se troost uithalen. Vergelijk het met het kopen van een auto.” 

Of hij het als documentairemaker lastig vindt om zijn objectiviteit te bewaren? Yannic: “Nee, ik denk wel dat ik dat kan. Ik laat mensen vooral hun verhaal doen en probeer alle kanten te laten zien. Tuurlijk doen sommige dingen me echt wel wat, maar dat is menselijk.” Om een goed en betrouwbaar beeld te geven van een bepaald onderwerp, vindt Yannic het belangrijk om eerst een connectie te maken met de mensen die hij bezoekt en interviewt. “Het is niet zo dat ik kom aanlopen en direct mijn camera uit de tas pak. Je drinkt eerst een bak koffie, praat een beetje. Anders wordt het allemaal wel heel oppervlakkig. Mensen moeten zich ook op hun gemak bij je voelen voordat ze zichzelf een beetje durven bloot te geven.”

Voor zijn documentaire Alles heeft zijn tijd ging Yannic op zoek naar Twentse tradities

Zelf ontdekken

Hoewel hij nog studeert, weet Yannic ondertussen aardig goed hoe het voelt om een onafhankelijke kunstenaar te zijn. “Daar heeft de opleiding ook aan bijgedragen. Waar je in het eerste jaar nog aan de hand wordt meegenomen, word je in het laatste jaar meer losgelaten en krijg je veel vrijheid. Dat werkte goed voor mij, zo kon ik zelf ontdekken welke richting het beste bij me past.” Juist in dat vrije stuk maak je een ontwikkeling door, vindt Yannic. “Je krijgt natuurlijk wel begeleiding, maar vooral om te kijken of je op de goede weg zit.”

Maak veel zodat je tijdens de toelatingen ook veel kunt laten zien"

Wat Yannics plannen zijn na zijn afstuderen? “Ik weet dat er een aantal leuke fondsen bestaan voor beginnende documentairemakers die net zijn afgestudeerd”, vertelt hij. “Dus ik heb al wat ideeën liggen die ik wil pitchen. Hopelijk wordt een van mijn plannen een succes.” Ook houdt hij van filmfestivals en wil hij zich daar qua werk ook meer op gaan richten. Of Yannic nog een goeie tip heeft voor aankomende studenten die ook de richting van Moving Image op willen? “Maak veel zodat je ook veel kunt laten zien. Nog voordat de toelatingen begonnen ging ik bij ArtEZ langs om mijn portfolio te laten zien. Toen kreeg ik te horen dat het niet portfoliowaardig was en ik hard aan de bak moest om vooral meer werk te kunnen laten zien. Dat heb ik gedaan, dus het is goed om dat als aankomend student in je achterhoofd te houden."